Skip to main content

Köp- och leveransvillkor

  1. Priser

Alla priser på StriderBikes.se är i svenska kronor (SEK) inklusive 25 % moms

Frakt- och leveranskostnader anges innan köp, läs evt. mer i menyn under Fraktpriser

  1. Betalningsvillkor

Vi accepterar betalning med följande kort:

Visa, Visa elektron, Mastercard, Maestro

Vi drar först din betalning när vi har skickat din order.

  1. Frakt och leverans

Som utgångspunkt skickar StriderBikes.se varorna 1-2 dagar efter beställning.

  1. Varumottagning

När du får dina varor, kom ihåg att kontrollera dem för eventuella synliga skador.

Är emballagen skadad eller har andra synliga tecken på skada ska du signera fraktsedeln – med förbehåll för eventuella skador på innehåll. Du kan också vägra att ta emot varan.

Som utgångspunkt ska du aldrig signera fraktsedeln om du menar att varan inte lever upp till det som beställts.

Kontakta kundtjänst på info@striderbikes.se och meddela att du har avvisat varan.

Om emballagen är intakt men varan ändå är skadad eller defekt efter uppackning, ska du meddela kundtjänst på info@striderbikes.se

Av bevismässiga orsaker bör du kontakta oss på telefon eller e-post snarast möjligt.

Oavsett om det är fråga om synliga eller icke synliga skador, bör du kontakta kundtjänst, som hjälper dig att lösa problemet.

  1. Barn och unga under 18 år

Du måste ha fyllt 18 år för att handla på StriderBikes.se – är du under 18 år måste du ha målsmans godkännande.

  1. Om du ångrar ditt köp (Ångerrätt)

Du har 14 dagars ångerrätt, när du handlar hos oss.

Ångerrätten förfaller 14 dagar efter den dag du:

Har mottagit din vara

Du skall inom 14 dagar från mottagningen av varan ge oss ett meddelande om, att du önskar att ångra ditt köp. Meddelandet ska skickas till adressen info@striderbikes.se Det är viktigt att det framgår tydligt i ditt meddelande att du önskar att utnyttja din ångerrätt.

Du kan inte ångra köpet endast genom att inte ta emot varan. För att utöva din ångerrätt korrekt behöver du även ge oss ett tydligt meddelande om detta.

6.1 Varor som inte täcks av ångerrätten:
Följande varor täcks inte av ångerrätten:

Mat, dricka, hushållsprodukter eller andra livsmedel som snabbt kan försämras.
Varor som är framställda efter användarens specifikationer eller har fått ett tydligt personligt utseende eller förändring till exempel montering av däck och slang på hjul.
Varor med kort bäst före datum.
Förseglade varor som av hälsoskydds- eller hygieniska orsaker inte är ägnade att returneras.

  1. Returer
    Du ska returnera din order till oss utan onödig fördröjning och senast 14 dagar efter det att du har meddelat oss att du önskar att ångra ditt köp. Du står för de direkta utgifterna i samband med att du lämna tillbaka varan. Vid retur är du ansvarig för att varan är förpackad på ett lämpligt sätt. Du står risken för leveransen av varan till oss.

Vissa varor kan inte returneras med normal post på grund av deras storlek eller utformning. Detta gäller för cyklar, cykelstativ och andra liknande, skrymmande varor.

7.1 Varans tillstånd, när du skickar den retur:
Du försämrar varans värde, om du använder den på ett annat sätt än den är gjord för. Med andra ord – du kan prova varan på samma sätt som om du gjorde det i själva butiken.

Om varan har blivit försämrad efter användning så ser vi den som använd, vilket betyder att du vid ångrat köp, bara får en liten del eller inget av inköpspriset tillbaka. Vilket det blir beror på varans handelsmässiga värde.

För att få tillbaka hela inköpspriset vid retur så får du bara göra det samma som i själva butiken. Du får prova/testa varan, men inte använda den i någon större utsträckning då det kan försämra varans försäljningsvärde.

8 Återbetalning
Om du ångrar ditt köp, får du naturligtvis köpbeloppet tillbaka. I de fall varan minskat i värde kommer återbetalning inte att ske till fullo.

Om du nyttjar din ångerrätt återbetalar vi alla betalningar som vi mottagit från dig, inklusive leveranskostnader (dock inte extra kostnader om du själv har valt en dyrare leveransmetod än den standardleverans som vi erbjuder) utan onödig fördröjning och under alla omständigheter senast 14 dagar fr.o.m. det datum som vi har tagit emot ditt meddelande om att du önskar nyttja din ångerrätt. Vi genomför en återbetalning med samma betalningssätt som du använde vid den första transaktionen, om inte du har avtalat något annat med oss.

Vi kan komma att avvakta med återbetalningen, tills vi har fått varan i retur, om inte du har dokumentation på att varan lämnats för retur.

9 Viktigt att tänka på vid retur med stöd av ångerrätten

Obs! Vi tar inte emot paket skickade per efterkrav eller mot postförskott.

  1. Reklamationsrätt

Om det är något fel på varan (reklamationsrätt)

När du handlar på StriderBikes.se har du självklart 2 års reklamationsrätt. Det betyder att du antingen kan få varan reparerad, bytt, pengarna tillbaka eller prisavdrag, beroende på den konkreta situationen.

Det är självfallet ett krav att reklamationen är berättigad och att felet inte har uppstått till följd av felaktigt bruk av produkten eller annat skadevållande beteende.

Du måste reklamera varan “inom skälig tid” efter det att du har upptäckt varans brist. Om du reklamerar inom två månader räknas det alltid som att det skett inom skälig tid. Ibland kan skälig tid vara längre än två månader till exempel om du varit sjuk eller bortrest.

Är reklamationen berättigad ersätter vi dig naturligtvis för dina (skäliga) fraktutgifter. Kom ihåg att få kvitto för dessa utgifter.

Vänligen kontakta oss innan du skickar varor i retur, detta gäller ALLA reklamationer.
info@striderbikes.se

10.1 Viktigt att tänka på vid retur med stöd av reklamationsrätt:
När du returnerar varan ber vi dig om att beskriva felet så detaljerat som möjligt.

Kom ihåg att varan alltid ska förpackas på lämpligt sätt innan den skickas tillbaka. Kom också ihåg att få ett kvitto, så att vi kan ersätta dig för dina fraktutgifter.

  1. Personuppgifter

Vad gör vi med dina personuppgifter (integritetspolicy).

För att du ska kunna ingå ett avtal med oss på StriderBikes.se behöver vi följande uppgifter:

Namn
Adress
Telefonnummer
E-postadress
Vi registrerar dina personuppgifter med syftet att kunna leverera varan till dig.

Personuppgifterna registreras hos StriderBikes.se i fem år, varefter uppgifterna raderas.

När vi samlar in personuppgifter via vår webbsida försäkrar vi att det alltid sker med ditt uttryckliga samtycke, således att du är informerad om exakt vilka uppgifter som samlas in och varför.

Alla vidkommande medarbetare för StriderBikes.se har tillgång till dina personuppgifter.

Vi lagrar kunduppgifter krypterat.

Vi överför kunduppgifter krypterat.

Uppgifter som lämnats till StriderBikes.se ges på intet sätt vidare till tredjepart och vi registrerar inga känsliga personuppgifter.

Som registrerad hos StriderBikes.se har du alltid rätt att invända mot registreringen. Du har även rätt till insikt om vilka uppgifter som finns registrerade om dig. Dessa rättigheter är du säkrad genom Dataskyddsförordningen och om du vill nyttja några av dina rättigheter kontakta StriderBikes.se via e-post info@striderbikes.se

  1. Presentkort

Presentkort är giltiga i 1 år från inköpsdatum

  1. Cookies

På StriderBikes.se används cookies med syftet att optimera webbsidan och dess funktionalitet och därmed göra besöket så enkelt som möjligt för dig.

Du kan när som helst ta bort cookies från din dator. Hur du gör detta beror på vilken webbläsare du använder.

  1. Loggstatistik

Vi använder loggstatistik på StriderBikes.se ,vilket betyder att ett statistiksystem samlar in information som kan ge en statistisk bild av hur många besökande vi har, var de kommer från och var webbsidan lämnas.

Loggstatistiken används enbart till att optimera StriderBikes.se

  1. Klagomål

Om du önskar att klaga över ditt köp, skall du kontakta oss på info@striderbikes.se

För mer läsning om reklamationsrätt och garantier kan du besöka Konsumentverkets webbplats ”Hallå Konsument”:www.hallakonsument.se/omrade/reklamationsratt-och-garanti